Monday

Tegur


Lokasi : Masjid
Masa : Sebelum Jumaat

Ketika itu Ahmad sedang menaiki tangga masjid dan terserempak dengan Pak Din.

Pak Din : Ahmad, sini kejap.

Ahmad : Pak Din...Assalamualaikum.

Pak Din : Waalaikumussalam. Awal hari ni ?

Ahmad : (senyum) Ye la Pak Din, saya pun nak tangkap unta jugak...macam Pak Din.

Pak Din : haha...kau perli aku nampak. Aku nak cakap sikit ni. Mari duk sini.

Ahmad : Ada apa Pak Din? Suspen saya ni.

Pak Din : Kau ni, aku tengok rajin je ke masjid. Awal pulak tu. Tapi..

Ahmad : Tapi apa pak Din? Salah ke?

Pak Din : Yang tu tak salah..pakaian kau tu,aku pikir tak berapa nak betul sangat la.

Ahmad : (senyum) Oh..tu ke. Memang saya suka pakai seluar jeans, seluar trek dengan baju t-shirt.            Maksud Pak Din, lebih baik pakai baju melayu atau jubah? 

Pak Din : (senyum)Haaa..lebih kurang la. Kan elok sikit. Macam aku ni hah. Bukan nak bangga..tapi           biasakan la pakaian sunnah. Lama - lama terbiasa la.

Ahmad : Oh..ok. InsyaAllah saya cuba. Mungkin susah sikit la sebab saya dari dulu cam ni. Jiwa rock         Pak Din.

Pak Din : Aku pon macam kau jugak muda-muda dulu. Tapi lepas kahwin, aku berubah slow-slow.            Dan puuufff, jadi la aku sekarang..haha.

Ahmad : Untung laaa. Saya pon nak kahwin jugak la. Anak perempuan Pak Din ramai kan?

Pak Din : Amboi kau. Tak payah nak mengada-ngada hari Jumaat ni.

Ahmad : Ye la Pak Din. Nanti hari lain saya ngada-ngada. Saya naik dulu la ya. Pak Din pon jom la.

Pak Din : Mmm..kau pergi dulu. Aku nak relax-relax dulu.

Ahmad : Ok la Pak Din...cepat sikit,nanti terlepas unta kalau duk kat luar. Lagi satu, merokok tu                                 bukan relax. Sunnah pon tidak. (senyum)

Pak Din : (batuk sambil menyimpan semula rokok ke dalam poket ) Jom-jom.


Baginda SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa yang mandi pada Jumaat, kemudian pergi ke masjid pada awal waktu, maka seolah-olah dia berkorban seekor unta." (Hadis riwayat Bukhari) 
Sumber

1 comment: